Alternatívne školstvo

 

Montessori pedagogika

Pomôž mi, aby som to dokázal sám!“ (Maria Montessori)

Montessori pedagogika je viac filozofiou výchovy a vzdelávania ako metódou. Jedná sa o alternatívne vzdelávanie. Je to komplexný prístup k výchove a vzdelávaniu od narodenia do dospelosti vychádzajúci z experimentálneho pozorovania potrieb detí. Podľa Dr. Montessori sa dieťa „vytvára“ samé, podľa určitých univerzálnych zákonitostí, sledujúc svoj individuálny plán vývinu. Spontánne, na základe vnútorných pohnútok sa rozhoduje pre činnosť, ktorej sa bude venovať. Slobodne zvolená činnosť zamestná jeho ruky a rozvíja jeho myseľ. Zlepšuje sa koordinácia pohybov, zjemňuje sa hrubá a jemná motorika, prehlbuje sa schopnosť sústredenia. Dieťa zažíva úspech, ktorý ho motivuje k ďalšej činnosti. Spokojné dieťa spontánne vyvíja vnútornú disciplínu. V prostredí, ktoré nekladie prekážky prirodzeným potrebám, prejavuje svoje prirodzené vlastnosti ako spontánny záujem o činnosť, poriadkumilovnosť, sústredenosť, snahu o dokonalosť prostredníctvom opakovania cvičení a sebaovládanie. „Ruka je nástrojom ducha.“ Práca rúk umožňuje dieťaťu sústrediť sa na činnosť, prostredníctvom ktorej poznáva veci, chápe javy a rozvíja myslenie a reč. Po rokoch pozorovania a pokusov Maria Montessori vypracovala celý pedagogický systém založený na spontánnej a nezávislej aktivite dieťaťa, ktorá je vyvolaná jeho záujmom o konkrétnu činnosť. Jeho podstatu najlepšie vystihuje často citovaný výrok jedného z detí v Montessori materskej škole, ktoré sa obrátilo na M. Montessori: "Pomôž mi, aby som to dokázal sám!"

 

Waldorfská pedagogika

Waldorfská pedagogika je celosvetové hnutie v oblasti pedagogiky, ktoré je založené na vzdelávacej filozofii prvýkrát sformulovanej Rakúšanom Rudolfom Steinerom, a ktoré pochádza z jeho duchovnej vedy nazývanej antropozofia. Je to jedna z tzv. alternatívnych pedagogík. Hlavným cieľom pedagogiky waldorfských škôl je celostná výchova dieťaťa, výchova „hlavy, srdca a rúk“. Učebný plán je tvorený v rovnováhe „akademických“ predmetov, umeleckých a praktických aktivít a predstavuje základný rámec pre tvorivú prácu učiteľa s triedou.

 

Odlišnosti voči tradičnej pedagogike

metodologické a didaktické:

  • dieťa a jeho vek je určujúci faktor výberu a tvorby učebnej látky
  • prevládajúci spôsob je zážitkové učenie sa
  • cieľavedomá práca so zabúdaním a rozpomínaním v rámci 4 týždňového „epochového vyučovania“
  • dôležitým princípom práce je rytmus a opakovanie
  • rozprávanie príbehov je dôležitou súčasťou pedagogickej práce učiteľa
  • absencia známkovania
  • absencia tradičných školských učebníc, resp. ich výber je rozhodnutím učiteľa

filozoficko-pedagogický rámec waldorfskej školy:

  • pedagogická práca učiteľa je zároveň nevyhnutnou výskumnou úlohou v zmysle ďalšieho poznávania jemu zverených žiakov. Tým učiteľ nadobúda pedagogický takt, potrebný pre každodennú prácu s deťmi a mládežou
  • učiteľ je slobodný tvorca kurikula v zmysle takto vedeného poznávacieho procesu